De lekkerste geuren wasparfum in uw eigen shop. Testers nodig? Ga naar producten --> wasparfum --> geurtester
Ga naar verlanglijst Verlanglijst

Winkelwagen

Je winkelwagen is momenteel leeg

Wasparfum - Hoe we groeien met vallen en opstaan

  • Geplaatst op
  • Door Diana Strampel
  • 0
Wasparfum - Hoe we groeien met vallen en opstaan

Groei is niet makkelijk. Als ondernemer weet jij er vast alles van. In dit verhaal deelt Diana hoe Wasparfum groeit met vallen en opstaan. Lees je mee?

"Heeey Jacob, met Marcel van ING!”
Ik loop net het restaurant binnen, waar Jacob (mijn man) op me zit te wachten. Ik zie hem druk aan de telefoon in gesprek met iemand, maar weet op dat moment nog niet wie. Ik zie wel dat het telefoongesprek indruk op hem maakt, want terwijl ik naar ons tafeltje loop, zie ik zijn gezicht oplichten en begint hij druk te zwaaien naar me.

 

Ik kijk achterom tegen wie hij het heeft, maar begrijp dan dat ik ff vlotter moet doorlopen haha! Het telefoongesprek wordt beëindigd en ik hoor hem nog zeggen; “Bedankt Marcel!” Schaapachtig kijk ik hem aan als hij me vraagt: “Wie denk je dat dit was?” “Eh….ja, weet ik veel!” Antwoord ik.

 

In gesprek met de bank

Het blijkt Marcel te zijn. Onze account manager van de ING bank. Nou krijg ik meestal acuut een zweetaanval als ik het woord “bank” hoor vallen, want ik heb echt een bloedhekel aan banken. Ja, we zijn ze af en toe nodig, maar zolang het kan, doe ik liever alles uit “eigen knip”. Maar zoals ik al zei: af en toe zijn we ze gewoon echt nodig en zo ook met de financiering van ons nieuwe pand. Wasparfum is namelijk sinds de oprichting in 2018 enorm gegroeid en ik kan niet vaak genoeg zeggen hoe dankbaar we hier wel niet voor zijn.

 

Maar elk voordeel heeft z’n nadeel. Het nadeel dat voorraad beheer en opslag heet. Want hoe snel alles ook weer de webshop uitvliegt: het moet wel voorgefinancierd worden, het moet ergens opgeslagen worden en het moet op een fatsoenlijke manier verwerkt worden. Dus nadat ons washok te klein werd in 2019, zijn we in 2020 verhuisd naar een garage opslagplaats vlakbij ons huis, om vervolgens naar onze locatie op Pampus 17D te verhuizen. Een mooie, ruime loods, welke we hadden gekocht met het oog op: hier kunnen we even vooruit! Maar nee…. het loopt natuurlijk anders dan Diana had gedacht. Al snel was elk hoekje en gaatje gevuld en stond alles bomvol pallets. Loods 2 werd erbij gehuurd en al snel volgde loods 3…..

 

Elke week was het weer zoeken voor de inpakkers! Ik denk dat als het circus nog acrobaten zoekt, wij aan de vraag kunnen voldoen hoor hahaha! Het was dus zoals een Urker zegt: elke week knaken en moren! Oftewel: het was echt niet meer te doen. Een groter pand kopen was makkelijker gezegd dan gedaan! Er was op dat moment echt NIKS te koop. Geen kavel, geen loods: helemaal niks! Op het moment dat we aan het overwegen waren om uit te bouwen, wat echt minimale ruimte zou opleveren, kwam er een advertentie van een plaatselijke makelaar voorbij.

 

Een nieuw pand op het oog

Wauwwww! Dat pand leek me precies geschikt voor hetgeen wij nodig hadden! Meteen bel ik en maak de afspraak om te komen kijken. De volgende dag kunnen we langskomen en diezelfde dag leggen wij een bod neer. De toenmalige eigenaren zochten een kleiner onderkomen, dus het voorstel van onze kant om te ruilen was meteen een 1-0 voor ons! Want….er stond gewoon op dat moment niks betaalbaars te koop of te huur. Het blijkt dat in ons huidige pand, waar vroeger een aannemersbedrijf in was gevestigd, de bouwtekeningen zijn gemaakt voor het pand wat nu dus te koop stond. Ik geloof niet in toeval, ik geloof dat alles voorbestemd is, en zo dacht de andere partij er dus precies zo over. Dit heeft zo moeten zijn! Super enthousiast gaan we verder met het plan.

 

Plan van aanpak: financiering aanvragen. Ik had het nog niet gezegd of mijn allerliefste hing al aan de telefoon met ING (hij kan dat veeeeeel beter dan ik) Zoals ik al zei, heb ik een bloedhekel aan banken maar……de deal was rond! Maar even terug naar hoe we ook alweer begonnen zijn.

 

 

Leren van het verleden

Het is zomer 2017 wanneer we met ons gezin en het gezin van mijn zusje een prachtige rondreis in Italië maken waarbij we de mooiste plaatsjes bezoeken aan de Bloemenrivièra en langzaam richting Bergamo gaan…. Hier is het in een B&B waar ik op slag verliefd wordt op de geur die daar hangt. Terwijl ik ervan uitga dat de geur afkomstig is van geurkaarsen of geurstokken, blijkt de geur aan het wasgoed te zitten! Wauwwww! Dit heb ik nog nooit ervaren, en ik begin meteen overal aan te snuiven. De handdoeken, het beddengoed, alles ruikt ernaar. Enthousiast vraag ik aan de eigenaresse waar zij mee wast. Met handen en voeten, ze spreekt geen letter Engels, blijkt het dus “bucato profumato” te zijn! Nu praat ik weinig Italiaans, maar dit kan ik in mijn hoofd nog wel vertalen, dus het eerste wat in mij opkomt is: WASPARFUM??? Wat is dat?! Nog nooit van gehoord en nog nooit ergens in Nederland gezien!

 

De fles die ze me laat zien, laat een Italiaans etiket zien met hierop de adresgegevens van de leverancier. Iedereen die mij kent, zal het beamen: wat ik niet vinden kan, bestaat niet. Dus “moi” Diana pakt de telefoon en stuurt meteen een mailtje naar de leverancier met de vraag waar dit goedje in de buurt van “ons” dorpje wordt verkocht!

 

Twee dagen later wordt het tijd om naar onze volgende bestemming te reizen. Ik had nog niks gehoord van de beste man van de wasparfum. We rijden net op de snelweg, als ik een mailtje op mijn telefoon open van …. jawel! De man van de wasparfum! Terwijl ik deze hyperdepieper zit te lezen zie ik in mijn mail dezelfde plaatsnaam staan als de plaatsnaam op het bord voor de volgende afslag. “Hier eraf!!”, gil ik. Jacob gooit het stuur om en mijn zwager en zusje die achter ons rijden, bel ik snel op dat ze ook die afslag moeten nemen. Ik leg het jullie zo wel uit, zeg ik. Snel voer ik het adres ik wat ik via de mail had doorgekregen. De mail was gelukkig in het Engels. We komen op een idyllisch landweggetje terecht die ons leidt naar een gehucht waar alleen een grote kerk staat met hiertegenover…..een felroze wasserette! “Dit meen je niet”, roept mijn zusje. Kun je hier dat spul kopen? We lopen naar binnen, en naast een aantal gigantische wasmachines en drogers, zien we gigaveel flessen wasparfum staan!

 

Unbelievable! Dit is iets wat we in Nederland moeten verkopen zeg ik! Ik kijk mijn zusje aan, kijk naar de twee volgepropte auto’s met die kleine kinderkopjes achter de raampjes en kijk naar de wasparfum…..we besluiten twee doosjes mee te nemen. Meer past helaas echt niet in de auto! Terwijl ik dit schrijf, bedenk ik me dat dit verhaal blijkbaar toch inspirerend genoeg is geweest voor de vele blogs en verhalen die ik zie voorbijkomen van onze “collega” wasparfum merken. Deze zijn ….identiek. Copyright anyone??

 

Een grote tegenslag

Maar eigenlijk begint mijn verhaal op 1 oktober 1974. Geboren in Hengelo, tweede kind in een hardwerkend ondernemersgezin die hun viswinkel en marktkraam in Hengelo uitbreidde tot een van de grootste visgroothandels van Nederland. Iedereen was je vriend en toonde respect. Tot het moment dat het faliekant verkeerd ging en een faillissement onafwendbaar was.

 

De visgroothandel was, ironisch genoeg, sterk afhankelijk van Italië, die plotseling te maken had met een Lire crisis. En alsof dat nog niet genoeg was, kwam daar de vissterfte nog bovenop. Ik was 18 jaar en net klaar met mijn opleiding. Ineens was daar het smalende gelach en geroddel van de mensen en was alles waar mijn familie altijd hard voor had gewerkt weg….. Maar geloof me: je hebt tegenslagen nodig in het leven om verder te komen! Dat houdt je scherp en zo blijf je alert!

 

De visgroothandel werd voortgezet door mijn beide broers, in beginsel nog ondersteund door mijn vader die later ernstig ziek werd en overleed aan de gevolgen van diverse hersentumoren. Het bedrijf is wederom uitgegroeid tot een groot succes mede dankzij het in de markt zetten van nieuwe vissoorten.

 

Als altijd alles je voor de wind gaat, leer je nooit het vallen en opstaan in het bedrijfsleven. Waar ik ook kom, altijd vragen mensen naar het “verhaal achter Wasparfum”. En hoewel ik het voor mijn gevoel al honderden keren heb verteld: het blijft leuk om dit te mogen vertellen. Wasparfum.nl blijft de eerste die de originele wasparfum van Le Essenze di Elda naar Nederland heeft gehaald in 2018. Vele klanten hebben ons bedrijf gevonden en zijn ons ontzettend trouw! Net als ons gigantische netwerk vol enthousiaste verkooppunten die elke dag weer klaarstaan om de heerlijkste geuren te mogen verkopen aan al die wasfanaten!

 

 

 

Wasparfum groeit door

Inmiddels is ons team uitgebreid naar 10 personeelsleden waaronder 2 fulltimers en 8
parttimers, die 5 dagen per week klaarstaan voor alle klanten. Alles doen wij nog zelf, zoals het verwerken van orders, inpakken, en het verzenden naar de klanten. Dus ja, de ene keer zijn we snel met het beantwoorden van mails of belletjes en de andere keer duurt dit wat langer.

 

We hebben eens overwogen om dit werk uit te besteden, maar dan raken we het contact met de klant grotendeels kwijt. En dat willen we natuurlijk niet, want de klant staat bij
ons op nr. 1!

 

Wasparfum.nl is dankbaar dat Nederland onze wasparfums heeft omarmd als iets dat inmiddels niet meer weg te denken is uit onze washokken.

 

Wasparfum.nl heeft Nederland laten zien dat wassen weer leuk wordt! En jullie zijn daar een onmisbare schakel in.

Reacties

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.